Ústava de jure zaručuje, že "Občania majú právo zúčastňovať sa na správe verejných vecí priamo alebo slobodnou voľbou svojich zástupcov" - v citovanom poradí: 1. priamo, 2. zastupiteľsky! Aká je však skutočná prax? Ostal nám vyhradený 1 deň raz za 4 roky, kedy môžeme krúžkovať, či krížkovať svojich "spasiteľov". Jednak verejnoprávne RTVS nám za naše dane ani nedá šancu spoznať ich - takže túto úlohu pre voľby do VÚC momentálne supluje súkromná TA3, druhak takto zvolení kocúri vo vreci v pohodlnom kresle hneď zabudnú, načo ich tam obyčajní ľudia vyniesli a platia. Treťak - dodnes netuším, ktorý poslanec v parlamente je "Môj" a je teda povinný znášať a riešiť moje návrhy a pripomienky a následne tešiť sa z mojej úcty a vďaky.
Referendum ako jediný nástroj priamej demokracie je v súčasnosti pri potrebnej účasti nadpolovičnej väčšiny oprávnených voličov nefunkčný: po 5 referendách s nedostatočnou účasťou a 1 zmareným je skôr zdrojom pasivity a frustrácie občanov.
"Posilnenie účasti občanov na rozhodovacích procesoch je žiaduce aj z dôvodu aktuálnej politickej situácie, keď sa javí, že parlamentná väčšina v NR SR nechráni verejný záujem, ale záujmy finančných skupín. Prostredníctvom inštitútu referenda, ... by sa umožnilo občanom spolurozhodovať o osude ich vlastného štátu oveľa jednoduchšie a spravodlivejšie. Predložený návrh zákona tak dáva do rúk občanov zásadný nástroj na aktívne rozhodovanie o veciach verejných" v záujme svojom a nie finančných, či iných záujmových skupín" - dôvodia poslanci predkladatelia.
"Inšpiráciou zo zahraničia môžu byť na jednej strane vyspelé štáty západnej a severnej Európy ako Švajčiarsko, Fínsko a Švédsko, ako aj štáty s podobným hospodárskym zázemím ako Španielsko a Estónsko. Všetky vyššie menované štáty majú v prípade referenda nulové kvórum = rozhoduje nadpolovičná väčšina zúčastnených. "
Viacerí máte obavy z úplného zrušenia kvóra účasti, aby si nejaká vychytralá skupinka neodhlasovala napr. nezaslúžené profity pre seba samú. Tá skupinka by však musela byť dosť demokraticky väčšinová:
na vyhlásenie referenda bude totiž naďalej treba návrh vlády alebo poslancov schválený 76 poslancami - čo je dosť smiešne, lebo keby predmetnú vec chceli, tak si ju tými 76 hlasmi rovno schvália a nemusia nás otravovať referendom ;) A vyhadzovať naň naše dane.
Najpodstatnejšia je teda 3. cesta zrodu referenda = petícia s 350 tisíc PLATNýMI podpismi občanov -a to nie je sranda zozbierať: sulíkovci to (predvolebnou kampaňou) dokázali horko-ťažko (za akú cenu?) a Slota (v snahe chrániť slovenčinu) zlyhal. Táto ochrana je teda tiež silná, silnejšia ako v mnohým štátoch.- (možno až prisilná?)
Ak by všetkých 350 tisíc petitentov prišlo hlasovať do svojho referenda, o jeho platnosti by rozhodlo zvyšných 4 042 451 OSTATNých oprávnených voličov. Ak by títo považovali predmet referenda za malicherný alebo prospešný -môžu naďalej voliť nohami=neprísť hlasovať vôbec - a požiadavku refrenda si schvália samotní navrhovatelia.
Ak 4-miliónová väčšina nebude súhlasiť s návrhom v referende, musí si byť vedomá, že po novom BUDE záležať na každom jej hlase! Ak bude chcieť stopnúť referendovú iniciatívu, musí "NIE" povedať aspoň 350 tisíc+1 krát.
Rovnaký návrh predkladateľom súčasný parlament zamietol už aj vlani. Verím, že odvtedy zmenychtivých občanov a pro-občianskych poslancov výrazne pribudlo a nepriatelia priamej demokracie nás už nebudú môcť strašiť Hitlerom. Aké výhovorky si starí partajníci proti OTVORENéMU referendu nájdu teraz?
Sledujte naživo naším obyčajným transparentným zlepšovákom: http://www.nrsr.tv/
Rozprava dnes doobeda, hlasovanie neštandardne o 15,00 (priebežne aktualizované 30.10.)