Ako prezident Kováč ministra Lexu "vymenúva" až dodnes ...

Autor: Vanda Rybanská | 12.1.2013 o 8:35 | (upravené 13.1.2013 o 17:34) Karma článku: 7,10 | Prečítané:  596x

Deň pekný: Kde bolo, tam bolo, bola raz v roku 1993 jedna Ústava. V tej Ústave Hlavička, a v Hlavičke imperfektná 111. Vetička: (sorry, po novom musí mať perex 120 znakov :(

"Na návrh predsedu vlády prezident SR vymenúva a odvoláva ďalších členov vlády ..."

A tak predseda vlády predložil 1. novembra prezidentovi návrh, aby vymenoval jeho koaličných ministrov. Ale súdruh prezident sa zaťali a jedného ministra nevymenovali.

A predseda vlády ho zas navrhol, a súdruh prezident ministra pre privatizáciu zas nevymenovali.

Do tretice urobil predseda zmenu - zoznam ministrov predložil en bloc, dúfajúc, že prezident ich tiež schváli en bloc, aby neohrozil vznik a riadne fungovanie koaličnej vlády, bez ktorej by občania boli načisto  bezvládni! "Ale keď novinári aj potom pochybovali, či" vylepšený "návrh prejde i s odmietaným ministrom, premiér sa ich spýtal: "Myslíte, že Beneš chcel Gottwalda?" Aj tak ho poslušne vymenoval za premiéra.

Ale ako vieme, Kováč nie je Beneš, a preto Lexu jednoducho opäť nevymenoval s odôvodnením: "že „pán Lexa nespĺňa predpoklady na vykonávanie tejto funkcie a nemá ani moju osobnú dôveru“. Lexovym kamarátom právnikom sa to samozrejme nepáčilo tvrdiac, že "prezident "musí" na návrh premiéra vymenovať či odvolávať ministrov "bez úvahy".

Lenže "Ústavný súd SR už niekoľko mesiacov predtým rozhodol, že je to inak: prezident - podľa vlastnej úvahy - môže, ale nemusí vyhovieť návrhu premiéra" - a to napísal súdruh Leško, a to bola aj pravda: v tých časoch, keď sa voda sypala a súdruha prezidenta volili poslanci v parlamente, podľa výkladu ÚS č. 39/93 "Ústava SR ukladá prezidentovi SR iba povinnosť návrhom (predsedu vlády SR) sa zaoberať, ale nie povinnosť tomuto návrhu vyhovieť." (1-myseľný senát: JUDr. Ján Klučku,  JUDr. Ján Drgonec a JUDr. Vie­ra Mrázová)

A tak sa KANDIDáT Lexa ministrom dodnes nestal a ministerská stolička ostala vďaka trucu prezidenta a výkladu Ústavného súdu neobsadená.

A potom prišiel Deň škaredý: vlúdila sa chybička a moc voliť prezidenta spadla poslancom na ulicu - obyčajným ľuďom! A prezident už nemá váhu 90 poslancov, ale 1.200.000 obyčajných ľudí.
a tak od roku 1999 už bola novšia Ústava. V tej Ústave Hlavička, a v Hlavičke imperfektná 150. Vetička:

"Na čele prokuratúry je generálny prokurátor, ktorého vymenúva a odvoláva prezident SR na návrh Národnej rady SR."

A tak 17.6.2011 Národná rada predložila prezidentovi návrh, aby vymenoval jej KANDIDáTA na generálneho prokurátora. Ale prezident sa zase zaťali a KANDIDáTA za generálneho prokurátora nevymenovali.

A tak pán skoroprezident s družinou neváhali a 29.2.12  Ústavný súd o výklad zas požiadali a po novom sa dozvedeli: "Prezident SR ... Nevymenovať kandidáta môže len z dôvodu, že nespĺňa zákonné predpoklady na vymenovanie, alebo z dôvodu závažnej skutočnosti vzťahujúcej sa na osobu kandidáta, ktorá dôvodne spochybňuje jeho schopnosť vykonávať funkciu spôsobom neznižujúcim vážnosť ústavnej funkcie... Prezident uvedie dôvody nevymenovania, pričom tieto nesmú byť svojvoľné."

V Odôvodnení si však už šliape na jazyk vyjadrením, že zmenou "spôsobu voľby prezidenta na voľbu priamu, ...došlo k posilneniu jeho demokratickej legitimity. To síce samo osebe neznamená posilnenie jeho právomocí, rozhodne však nejde o skutočnosť, ktorá by... odôvodňovala ich prísne reštriktívny výklad"! Zmena výkladu ÚS v porovnaní s výkladom pre M. Kováča sa však inak ako reštrikciou prezidentských právomocí nazvať nedá. Novú povinnosť prezidenta zverejniť dôvody nevymenovania Dr. Čentéša našli ústavní experti v "požiadavke transparentnosti výkonu štátnej moci", ktorú vidia v čl. 1: "SR je zvrchovaný, demokratický a právny štát. Neviaže sa na nijakú ideológiu ani náboženstvo" aj vy ju tam vidíte??? Nepochybujem, že osvietené právnické oko tam vidí ako povinnú osobu definovaného aj pápeža ...

Pozoruhodný je aj fakt, že z 13 zúčastnených právnikov až 5 doplnili a ODLíšILI svoje  stanoviská.

Ešte pozoruhodnejšie je, že hoci sa prezident už rozhodol KANDIDáTA parlamentu Doc. Čentéša za generálneho prokurátora  nevymenovať, samotný zástupca poslancov-navrhovateľov JUDr. R. Procházka sa "z vecných a odborných dôvodov", ktoré uprednostňuje pred politickými,  odmietol zúčastniť na vymáhaní vymenovania J. Čentéša v zmysle svojho pochybne víťazného petitu. Ešte viac by ma ale zaujímalo, či citované 2 rôzne výklady ÚS k "vymenúvaniu prezidentom" spĺňajú jeho predstavu o predvídateľnosti rozhodnutí našej justície?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bez zmien bude padať ďalej

Na decembrovom straníckom sneme v Prešove bude Smer v najhoršej kondícii od svojho vzniku v roku 1999.

EKONOMIKA

Smer nechce vyšetriť ďalšiu kauzu

Za to, aby sa na financovanie predsedníctva pozrel NKÚ nehlasoval nikto zo Smeru.

ŠPORT

Kuzminovej vyšiel návrat a skončila v prvej desiatke

Víťazkou druhého šprintu sezóny sa stala Laura Dahlmeierová.


Už ste čítali?